CBR;265158 wrote: Thanks for the big reply there, Index is my helmet of choice, it's under-rated and not much weaker than an over-priced Japanese one.
Comfortable and a very good compromise for riding a bike in a tropical country. Some of you big-spenders on the pricey Arai's and Shoeis may have a couple more degree's of protection...
But I can tell you you pay for that with the increased helmet weight and having worn them out here it can really get you in the neck after a medium to long ride. At cruisey speeds about you'll cook in the Thai heat more.
However the real problem with Index helmets is the lack of available sizes in medium or small (which are usually bought up straight away...
Real claims to be DOT tested eh? That does sound quirky if they are a Thai make and DOT is US based right?
I understand what hte different shells layers on a helmet are for, BUT helmet strength isn't just about resisting the trauma factor
You are making so many false assumptions. If you stick something on your head that hasn't been tested, it's not a motorcycle helmet, it's a brain bucket.
Do you know that an index brain bucket is not much "weaker" than a DOT or SNELL certified Japanese Motorcycle Helmet? No, of course you don't.
Your first misconception is that a better helmet weighs more. False.
Second that the higher the price the better the helmet. False.
Third that a better helmet will be hotter. False.
Fourth that REAL Brand helmets don't meet DOT specifications just because they are a Thai brand. What nonsense. Are you accusing REAL of faking the DOT label on their helmets? That's a very serious accusation. Fortunately you are wrong as REAL helmets are tested to meet DOT and Thai TIS specifications. It's obvious you have little understanding about how DOT certification works:
USDOT standard is a manufacturer self-certification. Manufacturers conduct the required tests in their laboratories and if a manufacturer certifies that its helmet is compliant with the USDOT standard, then the company can make and sell that helmet with a DOT sticker.
A helmet is of no use if it doesn't provide protection, and that D.O.T. (U.S. Department of Transportation) or ECE sticker on the back is your assurance that when the day comes, the helmet will perform. The D.O.T. standard (officially designated Federal Motor Vehicle Safety Standard no. 21 requires, among other things, that a helmet soak up a significant amount of impact energy, prevent most penetration, and have a fastening system that will withstand significant force.
There are many differences between brain buckets like Index and real D.O.T. certified motorcycle helmets, but one of the most important is the use of an expanded polystyrene (EPS) foam liner (which resembles Styrofoam) inside a real helmet. It is the EPS that actually absorbs the energy of an impact. In doing so, it gets crushed, and unlike the foam-rubber comfort liner, it is non-resilient. Once crushed, it has lost its energy-absorbing capability, which is why a helmet should be replaced once you taken a hit in it. Look for the EPS liner if you have any doubts about the helmet being a genuine D.O.T.-compliant model.
Good luck with your Index- the truth is, if it hasn't been tested you have no idea how it will perform and protect you in a crash. See the helmet that FAILED the test at 5:44 of the video? Looks a lot like an Index to me...
Ride On!
Tony
ps.
Some additional information about DOT testing and certification from the REAL HELMET website:
DOT คืออะไร เมื่อคุณเลือกซื้อหมวกกันน็อค คุณเลือกจากอะไร
DOT ย่อมาจาก Department of Transportation เป็น มาตรฐานหมวกกันน็อคสำหรับผู้ใช้รถจักรยานยนต์ที่กำหน ดขึ้นโดยสำนักงานการขน ส่งของประเทศสหรัฐอเมริกา DOT เป็นอีกมาตรฐานหนึ่งที่เป็นที่รู้จักกันดีเช่นเดียวก ับมาตรฐาน SNELL แต่มีเกณฑ์และวิธีการทดสอบที่แตกต่างกัน ทั้งนี้เนื่องจากมาตรฐาน DOT พิจารณาว่า การทดสอบที่กำหนดขึ้นมาใหม่นั้นมีมาตรฐานเพียงพอต่อก ารคุ้มครองผู้สวมใส่ หมวกกันน็อคระดับหนึ่งแล้ว และความเข้มงวดในการทดสอบเพียงพอต่อการให้ใบรับรองผู ้ผลิต เพื่อที่จะทำให้ผู้ผลิตสามารถผลิตหมวกกันน็อคได้เพีย งพอกับความต้องการของ ตลาด ขณะเดียวกันนอกเหนือจากเรื่องการตรวจสอบโครงสร้างภาย นอก โลหะ อุปกรณ์เสริมและรูปทรงแล้ว มาตรฐาน DOT มีการทดสอบหลักๆ อยู่ 4 หัวข้อด้วยกัน ได้แก่
1. ทดสอบมุม ทัศนะวิสัยของการมองเห็น
2. ทดสอบการดูดซับแรงกระแทกของหมวกกันน็อค
3. ทดสอบความทนทานของสายรัดคาง
4. ทดสอบความต้านทานจากการเจาะทะลุโดยสิ่งของแหลมค ม
โดยรายละเอียดเพื่อให้ผ่านเกณฑ์การทดสอบมีดังนี ้
1. เกณฑ์การทดสอบการมองเห็นของผู้สวมใส่ (Peripheral Vision Test)
- ระดับการมองเห็นในแนวระนาบทั้งด้านซ้ายและด้านข วา ต้องมองเห็นได้อย่างน้อยข้างละ 105 องศา จากจุดกึ่งกลาง
2. เกณฑ์การทดสอบการดูดกลืนแรงกระแทก (Impact Attenuation Test)
- ค่าความเร่งสูงสุดที่เกิดขึ้นกับหัวหุ่นทดสอบต้องวัด ค่าได้ไม่เกิน 400 G (400 เท่าของแรงโน้มถ่วงโลก
- และไม่เกิน 200 G หลังการกระแทก 2 mS. (2 เสี้ยววินาที
- ใน 4 mS. (4 เสี้ยววินาที

จะต้องวัดค่าได้ไม่เกิน 150 G
วิธีการทดสอบ : ให้ทำการทดสอบทั้งหมด 4 ตำแหน่งบนหมวกกันน็อค โดยทำการทดสอบการดูดซับแรงกระแทกตำแหน่งละ 2 ครั้ง แต่ละตำแหน่งให้ห่างกันอย่างน้อย 12 ช.ม.
แบบทดสอบที่ 1 เป็นการทดสอบการดูดซับแรงกระแทกกับแท่นทดสอบชนิดเรีย บ (Flat Anvil) โดยทำการทดสอบจำนวน 2 ตำแหน่งใดๆ บนหมวกกันน็อค โดยนำหมวกกันน็อคสวมหัวหุ่นทดสอบ แล้วปล่อยลงมาในแนวดิ่งที่ความสูงประมาณ 1.84 เมตร เพื่อให้กระแทกบนแท่นทดสอบแบบเรียบ (Flat Anvil) ที่ความเร็ว 5.7-6.0 เมตร/วินาที วัดค่าความเร่งสูงสุดที่เกิดกับหัวหุ่นทดสอบจะต้องมี ค่าไม่เกิน 400 G
แบบทดสอบที่ 2 เป็นการทดสอบการดูดซับแรงกระแทกกับแท่นทดสอบชนิ ดโค้ง (Hemi Anvil)โดยทำการทดสอบจำนวน 2 ตำแหน่งใดๆ บนหมวกกันน็อค โดยนำหมวกกันน็อคสวมหัวหุ่นทดสอบ แล้วปล่อยลงมาในแนวดิ่งที่ความสูงประมาณ 1.38 เมตร เพื่อให้กระแทกบนแท่นทดสอบแบบโค้ง (Hemi Anvil) ที่ความเร็ว 4.94-5.2 เมตร/วินาที วัดค่าความเร่งสูงสุดที่เกิดกับหัวหุ่นทดสอบจะต้องมี ค่าไม่เกิน 400 G
ในการทดสอบทั้งหมด 2 mS. (2 เสี้ยววินาที
หลังการกระแทก ค่าแรง G ที่หัวหุ่นจะต้องวัดได้ไม่เกิน 200 G และในอีก 2 เสี้ยววินาทีต่อมา ค่าแรง G ที่วัดได้จะต้องไม่เกิน 150 G
3. เกณฑ์การทดสอบประสิทธิภาพของสายรัดคาง(Retentio n System Test)
เป็นการทดสอบความทนทานของสายรัดคางพร้อมอุปกรณ์การล็ อคสาย
- สายรัดคางเมื่อถูกดึงตามน้ำหนักที่กำหนด ควรยืดตัวไม่เกิน 25 มิลลิเมตร
- ต้องไม่มีส่วนประกอบใดของระบบสายรัดคาง หลุดหรือแยกออกจากกัน
วิธีการทดสอบ : นำหมวกกันน็อคใส่หัวหุ่นทดสอบ รัดสายรัดคางให้แน่น ใช้เครื่องมือดึงสายรัดคางด้วยแรง 300 ปอนด์ เป็นเวลา 2 นาที วัดระยะการยืดของสายรัดคางจะต้องยืดจากเดิมไม่เ กิน 25 มิลลิเมตร (1 นิ้ว
4. เกณฑ์การทดสอบแรงทะลุทะลวง (Penetration Test)
- หัวเจาะทดสอบจะต้องไม่ทะลุจนสัมผัสกับศีรษะจำลอ ง
วิธีกาารทดสอบ : ทิ้งเหล็กแหลมที่มีน้ำหนัก 3 กิโลกรัมลงมาด้วยระยะความสูง 3 เมตร หัวเจาะต้องไม่ทะลุจนสัมผัสกับศีรษะจำลอง
ข้อมูลอ้างอิง : สถาบันหมวกนิรภัย คณะเภสัชศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร วิทยาเขตพระราชวังสนามจันทร์ นครปฐม